تاریخچه قطارهای برقی | ElectroScience

دنیای برق و الکترونیک

به روزترین ها را بیاموزید

دانستنی های جالب و جذاب

آخرین مطالب » تاریخچه قطارهای برقی


اطلاعات پست

کد پست : 122

نام پست : » تاریخچه قطارهای برقی

نویسنده پست : کوروش خلج منفرد

زمان ارسال پست : 1397/1/14

اعتبار فایل : ...

مطلب پست

تاریخچه قطارهای برقی (بخش اول):

راه ‏آهن برقی به‌عنوان یک سیستم کششی در اواخر قرن ۱۹ میلادی پدید آمد، هرچند که آزمایش‏های مربوط به آن به اواسط قرن ۱۹ بازمی‌گردد.  اولین آزمایش عملی از راه‏آهن برقی در جهان در سال ۱۸۳۵ میلادی به توماس داونپورت آهنگر آمریکایی نسبت داده شده است، که یک راه‏آهن کوچک مینیاتوری را با موتور الکتریکی به حرکت درآورد. پس از آن لوکوموتیو رابرت دیویدسون در سال ۱۸۳۷ میلادی به‌عنوان اولین لوکوموتیو شناخته شده در جهان بود. این سیستم با باتری تغذیه می‌شد. بعد از آن آقای دیویدسون لوکوموتیو بزرگ‏تری به نام گالوانی ساخت که در سال ۱۸۴۱ در نمایشگاه انجمن سلطنتی اسکاتلند به نمایش درآمد. هم‌زمان در انگلستان حق ثبت اختراع به طرحی داده شد که بیان می‏کرد از ریل‏های قطار به‌عنوان هادی جریان الکتریکی استفاده شود.

استفاده از تغذیه مستقیم (DC) در قطار برقی: اولین قطار برقی با مسافر، توسط ورنر ون زیمنس در سال ۱۸۷۹ در یک نمایشگاه در برلین ارائه شد (تصویر مربوط به آن در پست نشان داده شده است). لوکوموتیو توسط یک موتور سیم‌پیچی شده سری با توان ۲٫۲kW کشیده می‌شد و قطار، شامل یک لوکوموتیو و سه عدد ماشین بود که با سرعت ۱۳ کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کرد. طی ۴ ماه، قطار ۹۰ هزار مسافر را در یک مسیر دایروی به طول ۳۰۰ متر حمل کرد. ولتاژ ۱۵۰ ولت DC توسط ریل سوم در مسیر تأمین می‌شد که توسط یک چرخنده هادی انرژی الکتریکی جمع آورده می‌شد. زیمنس پس از آن خطی در نزدیکی برلین به طول ۵/۱ مایل کشید، این خط که برای حمل‌ونقل عمومی در سال ۱۸۸۱ ساخته شد اولین راه‌آهن برقی به‌صورت عمومی در جهان بود. در این سیستم از یک ریل سوم با ولتاژ ۱۰۰ ولت مستقیم که بین دو ریل دیگر قرار داشت برای تغذیه قطار استفاده شد؛ که بعد از پی بردن به خطرات بسیار زیاد آن، به خط تغذیه‏ی هوایی روی آورده شد.

در سال ۱۸۸۸ نخستین تراموا الکتریکی توسط اسپراگ طراحی و در راه‏آهن مسافربری ریچموند در آمریکا به کار گرفته شد. بخش عمده‏ای از توسعه زود هنگام حرکت الکتریکی به‌وسیله افزایش تونل‏ها بود؛ به‌خصوص در مناطق شهری. دود حاصل از قطارهای بخار، سمی بود و شهرداری‏ها استفاده از آن در شهر را ممنوع کردند. اولین خط راه‌آهن زیرزمینی برقی در جنوب لندن به‌موجب یک بند از قانون که استفاده از قدرت بخار را ممنوع کرده بود، به وجود آمد. این مترو در سال ۱۸۹۰ با استفاده از قطارهای الکتریکی راه‌اندازی شد.

این پست ادامه دارد…

 

 

گالری تصاویر

منابع

www.electroscience.ir

نظرات

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *